مشاوره و خدمات تخصصی گیاهان آپارتمانی فرد

کلیه خدمات مرتبط با گیاهانئ آپارتمانی،فصلی،فضای سبز،تراریوم،پلنتاریوم وبن سای

مشاوره و خدمات تخصصی گیاهان آپارتمانی فرد

کلیه خدمات مرتبط با گیاهانئ آپارتمانی،فصلی،فضای سبز،تراریوم،پلنتاریوم وبن سای

مشاوره و خدمات تخصصی گیاهان آپارتمانی فرد
مشاوره وخدمات تخصصی گیاهان آپارتمانی (مهندس محمدرضا فرشیدفرد)
تهیه وتوزیع:
کودهای ارگانیک وآفت کش های سازگاربامحیط زیست
گیاهان آپارتمانی،گلهای زینتی وکاکتوس
گلدان وبسترهای مخصوص گیاهان
ساخت تراریوم و پلنتاریوم رداسرع وقت
عاملیت فروش ورمی کمپوست
اجرای آبیاری قطره ای
و کلیه خدمات مرتبط
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تعویض آب ماهی

سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ق.ظ

چگونه آب تنگ یا آکواریوم ماهی‌ها را عوض کنم؟

عوض کردن آب تنگ ماهی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست وقتی این کار را بلد نباشی و ندانی چه‌طور آب را عوضی که ماهی‌ها نترسند و نگران نشوند، مخصوصا در مورد ماهی قرمز شکمو که فضولات زیادی تولید می‌کند و ما باید سعی کنیم این فضولات را هرچه زودتر از محیط زندگی اش خارج کنیم. اما چطور؟

  • موقع خریدن گلدفیش یادتان باشد که از این به بعد شما مسوول بهداشت و عوض کردن به موقع آب ماهی‌هایتان هستید و در این باره کوتاهی نکنید. عوض نکردن به موقع آب دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و مرگ و میر ماهی گلی‌هاست.
  • از طرف دیگر با عوض کردن مرتب و مداوم آب، خواهید دید که ماهی‌های سالم تان مثل یک حیوان دوست داشتنی خانگی به شما عادت می‌کنند و می‌توانند مدت زیادی در کنار شما زندگی سالمی داشته باشند و شما را شاد کنند.

تعویض روزانه

من ترجیح می‌دهم آب ماهی‌هایم را هر روز عوض کنم بدون این که بترسانمشان یا خودم خیلی اذیت بشوم. به طوری که هر روز صبح بعد از غذا دادن به ماهی‌ها با ظرف مشخصی که حجمی حدود ده درصد ۱۰٪ کل آکواریوم دارد، آب آلوده آکواریوم را برمی‌دارم و جایش به همان مقدار آب تمیز می ریزم. این کار اگر هر روز انجام شود باعث می شود تا در دراز مدت ماهی احساس نشاط و سلامت خود را روزانه حفظ کنند.

برای این کار کافی است ظرفی انتخاب کنید که حدود ده درصد اکواریم/تنگ/ یا سطل نگهداری ماهی شما باشد و هر روز همان مقدار آب مانده در تنگ یا آکواریوم را با آب تازه و تمیز عوض کنید.

تعویض هفتگی

باید آب آکواریوم ماهی‌را منظم و مداوم عوض کرد. این یک اصل کلی است. یعنی منتظر نمانید تا آب ماهی‌ها کثیف و کدر و آلوده شود چون آن وقت برای عوض کردن آب خیلی دیر است.

بهترین راه برای تعویض منظم آب هر هفته یا هر دو هفته یک بار است - این بستگی به تعداد ماهی‌ها و حجم تنگ آن‌ها دارد و هرچه فضا کوچکتر و تعداد ماهی‌ها بیشتر باشد باید در فاصله‌اهی زمانی کمتری آب آن‌ها را تعویض کرد. به این ترتیب، هر هفته یا دو هفته یک بار باید حدود نصف آب ماهی‌ها را با آب تازه عوض کنید.

 

  • چرا نصف آب؟ چرا همه آب را خالی نکنم؟

عوض کردن همه آب تنها وقتی امکان پذیر است که شما ماهی‌ها را از تنگ یا آکواریوم خارج کرده باشد اما این کار اصلا توصیه نمی‌شود چون ماهی‌ها را شدیدا می‌ترساند و جابه‌جایی ممکن است به باله‌ها و بدنه ماهی‌ها صدمات زیادی بزند. به علاوه با تغییر ناگهانی دمای آب ممکن است ماهی‌های شما سنکوب کنند و بمیرند. برای این که کمترین استرس را به ماهی‌ها وارد کنیم و آن‌ها کمتر متوجه این تغییر بشوند، بهتر است که تنها ٪۵۰ آب را عوض کنیم.

راحت‌ترین راه برای تعویض آب، سیفون کردن است. در این روش با استفاده از یک قطعه شلنگ معمولی یا شلنگ مخصوص سیفون کردن آکواریوم که یک سر آن ته آکواریوم و سر دیگرش در ته یک سطل قرار گرفته می‌توانید با استفاده از قانون اختلاف سطح خیلی راحت آب آکواریوم و انباشته‌های ته آن را خالی کنید.

در این روش باید کمی یک سر شلنگ را بمکید تا آب وارد آن شده و جریان پیدا کند. مواظب باشید آب آلوده را نخورید!

 در سیفون‌های مخصوص آکواریوم، معمولا مکنده‌ای ته یک سر شلنگ قرار داده اند که می‌تواند رسوبات را از لای شن و ماسه‌ها  بیرون بکشد. در این روش نیازی به مکیدن آب نیست و شما کافی است سر سیفون را در آب تکان بدهید تا مکنده عمل کند و آب در شلنگ جریان پیدا کند.

 چند نکته مهم

  • مواظب باشید سیفون ماهی‌ها را زخمی نکند.

  • اگر ماهی‌ها موقع تعویض آب در آکواریوم هستند، همیشه آب کافی برای حرکت ماهی‌ها در ته آب نگه دارید تا بتوانند با کم‌ترین استرس آب تازه را بپذیرند.

  • اگر از آب تصفیه شده شیر استفاده می‌کنید، باید قبل از اضافه کردن آن به آکواریوم حداقل چند ساعت در فضای باز قرار بدهید تا کلر آن خارج شود. این کار نه تنها باعث از بین رفتن کلر سمی آب می‌شود، بلکه زمان کافی برای همدما شدن آب شیر با دمای محیط را به شما می‌دهد و بنابراین موقع تعویض آب، ماهی‌ها سردشان نمی‌شود و تغییر زیادی احساس نمی‌کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۲
محمدرضا فرشیدفرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی